La mulți ani, Domnule Profesor Solomon Marcus!


Cine suntem, de unde venim, ce drum este bine să alegem?
Nu știu dacă și nu cred că putem răspunde la aceste întrebări. Și, atunci când trebuie să luăm destul de repede decizii importante, unde să aflăm răspunsuri la întrebările care ne frământă: ce cărți să citim, ce să studiem, cu cine să ne sfătuim, pe cine să întrebăm?
Ca să aflăm un răspuns la aceste întrebări tulburătoare există domnul profesor Solomon Marcus. De la dumnealui putem primi răspunsul dezinteresat, profund, complex, interesant, provocator, vizionar, prevenitor de care avem nevoie. Această soluţie izvorăște din cei 90 de ani pe care domnul profesor Solomon Marcus îi sărbătoreşte în aceste zile. Cred că este momentul să îi urăm cu dragoste şi din toată inima „La mulți ani, domnule profesor!”. Şi nu este, după cum s-ar putea crede, numai o urare tradițională, este o urare ce ne privește personal, încărcată de egocentrism, pentru că profesorul Solomon Marcus ne este ghid și model, argument și speranță că și noi vom putea trăi mai bine, mai curat, mai mult, mai drept, mai cu rost.
L-am întâlnit pe domnul profesor Marcus de foarte multe ori. De cele mai multe ori asistând anonim la conferințele sau lecțiile pe care le prezenta. Dar am avut și privilegiul de a fi lângă dumnealui chiar și săptămâni întregi cu ocazia taberelor internaționale Cangurul pe care noi le organizăm și la care dumnealui participă de foarte mulți ani. Cu aceste ocazii, cred că am înțeles că sursa preaplinului său de înțelepciune provine nu numai dintr-o experiență seculară, dintr-o viață frământată, din faptul că a traversat epoci istorice, dar și pentru că domnul Solomon Marcus este deschis la toate persoanele pe care le întâlnește, pe care le caută, pe care le înțelege: profesori, copii, tineri sau pensionari, oameni cu tot felul de preocupări, din țară și din străinătate, celebri sau obișnuiți. Domnul profesor Marcus este deschis, este curios să afle, să interpreteze tot ce se întâmplă în lume, să caute soluții pentru problemele grave cu care ne confruntăm pentru lumea care va să vina, o lume altfel, uneori de neînțeles.
Îmi amintesc cu câtă curiozitate și plăcere asista și se implica în dezbaterile profesorilor cu care Cangurul organiza cursuri de formare, în dezbaterile elevilor.
Îmi amintesc cu cât interes participa la elaborarea subiectelor de teste Cangurul, despre care discutam. Domnul profesor Solomon Marcus identifică problemele, formulează soluții, provoacă dezbateri, pentru ca scopul oricărui tezaur de înțelepciune să fie cât mai mult expus oamenilor, nu ascuns. Trebuie să remarc și faptul că domnul profesor pledează cu diplomație pentru cauzele și ideile sale, nu jignește, nu lovește. Dumnealui caută să vindece societatea de bolile sale istorice mai noi sau mai vechi, fără să provoace alte răni.
Bineînțeles, există riscul ca interlocutorii Domniei Sale să nu se ridice întotdeauna la nivelul discursului, să nu înțeleagă căile de urmat, să nu fie în stare să aprecieze profunzimea mesajului, să nu se poată desprinde de practici greșite, anacronice vremurilor pe care le trăim. Știm cu toții că, de cele mai multe ori, sfaturile sunt, din nefericire, apreciate mai mult de cei care le dau decât de cei care le primesc și au nevoie de ele. Mă simt obligat să îmi reproșez și să reproșez contemporanilor mei că nu fac eforturile necesare în găsirea soluțiilor pentru a pune în aplicare sfaturile și filozofia domnului Solomon Marcus. Simt că este important să înregistrăm, să filmăm fiecare discurs, chiar fiecare discuție pe care o avem cu domnul profesor.
Trebuie să reflectăm încă și încă o dată la soluțiile domnului profesor, ca să găsim modalitățile potrivite pentru a le pune în practică. Aș menționa numai două idei esențiale care se regăsesc insistent în discursul domnului profesor.
1. Disciplinele sunt integrale și integrate cu viața pe care o trăim. Între matematică, fizică sau poezie distanța este mult mai mică decât ne-am închipuit. Este adevărat că mulți profesori „specialiști” ne introduc de obicei în disciplinele lor, în limbajul specific disciplinei lor fără să fie în stare să facă legătura cu alte domenii. Domnul profesor a excelat prin a construi poduri între discipline. De exemplu: între matematică și poezie (a inventat poematica).
2. Activitățile în care oamenii se implică pot fi conexe. Este foarte important să legăm educația, jocul, curiozitatea pentru a construi cunoașterea.
Încă o dată la mulți ani, domnule profesor Solomon Marcus!
Vă mulțumim că sunteți cu noi, că ne călăuziți, că ne onorați cu prezența, cu ideile, cu aprecierile dumneavoastră.