Matrioșca italiană; Aproape edipizare; Viață de om, viață de câine...
Matrioșca italiană
Dacă-n țara asta sunt legi mai multe pentru câini
și aproape nu e nici o lege
pentru robii veniți de pe-aiurea,
pe care-i ambalați igienic într-un fel de cuvinte
de tipul „străini-clandestini”,
va fi tristă povestea la fine,
când vei rămâne pe cât de bogat
pe atât de singur într-o vilă de lux,
numai tu și numai credinciosul tău câine.
Dacă azi ți-ai pus mănuși albe,
stimate și dragă stăpâne,
să nu te contaminezi cumva de sărăcie
atunci când ne numeri pe noi,
cei ajunși pe pământurile tale,
în căutare de pâine
aș vrea să-ți spun ca unui frate
în cuvinte puține
că boala de care te temi mai mult
o ai incubată în tine
și te mănâncă nemilos ca un cancer
plin de ură oarbă.
Dacă-n țara asta e mai multă artă
decât pământ și apă,
mai multe muzee decât exponate,
mai multe biserici decât credincioși
de ce cădeți în depresii, de ce vă întristați,
privind în ochii Celui de pe cruce,
ce sângeră de-atâta Brutuși
când pe mâini se spală alți Pillați.
Dacă-n țara asta mai este o țară
și-n țara aceea, se zice,
mai este o altă țară,
una necunoscută încă de nimeni
și-n capitala țării dintâi e o altă capitala,
care ascunde în sânul ei încă o capitală,
atunci mă întreb și vă întreb
cum se numește o astfel de țară
și cum am numi a ei capitală
spre care au dus toate drumurile lumii
în minunatele timpuri de fală:
o față în față,
o mască în mască,
un fals în alt fals,
o cruce în cruce,
un cer în alt cer?...
Până unde va duce spectacolul lumii?
Cine știe câte țări sunt în țara aceasta
dacă una poartă simbolul credinței
și alta se-nchină la idolul banului,
atunci străinii și-au făcut din cartoane
o țară a lor pe toate drumurile suferinței
fără drapel, fără stemă ori vamă
și nimeni nu știe câte țări poate ascunde
această frumoasă cizmă de damă,
nici chiar Dumnezeu cel rămas fără Fiu
în spatele căruia ne ascundem cu toții
cu acel „Dumnezeu știe”
când nu știm a ști să știm
cele știute de-o lume
ori atunci când trădăm
cu sărutul.
Aproape edipizare*
Eu sunt leit mama mea
de sex masculin
când privesc în oglindă.
Tu ești copia tatălui tău
de sex feminin
cu privirea tristă și blândă.
Fratele meu e fiul mamei mele,
dar eu nu mai sunt „badea”
ca orice frate mai mare
care le inventa în orice seară
o nouă poveste fermecătoare…
de acum înainte
voi fi numit ca tată al lor
din moment ce tatăl nostru nu mai este.
Doamne, ce se întâmplă?
Păcatele se repetă în timp
de parcă ne-am scos ochii
ca regele Edip.
Sângele a plecat
în căutare de alte corpuri,
urmele lăsate
de tălpile noastre goale
s-au dezlipit de pământ
și s-au dus în căutare
de o altă cale,
dar fără succes,
s-au amestecat sexele
până la exces
și cine naște pe cine
nimeni nu mai știe,
femeia doarme-n pat cu-n câine
și suferă de homofobie.
Locul de mamă în lumea modernă
îl ține acum un fel de bărbat,
dar și tatăl acestei familii
nici pe aproape eterogenă
e și el un bărbat
și parcă-i totul real,
dar în mintea copilului lor adoptat
se naște un scenariu fatal...
Doamne, îmi pare că noi am turbat,
fiindcă fu zeul, dar fu și zeița,
iar de când suntem întru Hristos
e doar Dumnezeu și-i fără Dumnezee.
Mama lui de bărbat!
Mama ei de femeie!
Mă iartă pe mine, Stăpâne,
mă iartă și tu, Născătoare,
mă dor cuvintele scrise
și dacă se poate să fie
mă iartă și pentru faptul
de a găsi poezie
în privirile Regelui stinse.
Cu toate a noastre păcate
pe care încerc să le duc
îmi trag peste suflet
un fel de structură cu chip
și de-o viață mă macină gândul
să-mi pun în orbitele goale
ochii pe care și-i scoase Edip.
* * *
Nicăieri e nimic
și nimic e nicăieri,
faci bine, primești rău,
faci rău, primești bine,
ești un om
ori ești un nimeni,
ai fost aici
ori nici n-ai fost,
au toate-un sens
ori n-au nici rost:
ești tu,
este cerul,
sunt arborii,
este și luna,
n-are cine le admira
este o cățelușă
ce are nume Saphira
și tu ieși la plimbare cu ea,
tremuri de frig,
plângi de foame,
un câine și-un eu
mă pierd printre oameni
natura e toată pustie
și-n toate se simte un iz,
un miros plăcut
de poezie
cine știe s-o simtă,
s-o vadă în tot
și în toate
are parte de durerea cea mare,
dar are și dreptul s-o scrie.
Scrie-mi-ar numele
pe garduri cu cretă albă
ori cu negru cărbune,
scrie-mi-ar numele pe ziduri
ce stau spre ceruri să urce
până veni-va ziua
să-mi scriu poemul din urmă,
că nu mi-i frică de moarte,
frică de viață-mi este,
ajuns la nuntă mea
de cioban fără turmă
cu o mireasă frumoasă,
dar fără zestre,
nicăieri e nimic,
nu a fost,
nici nu este.
***
Am rupt zăbrelele cele de lemn
ale pătucului meu
și am făcut primul pas,
apoi am topit cu privirea
niște zăbrele de noapte
mi-am făcut o lumină a mea
ca să pot ieși din această beznă
dar așa s-a întâmplat
că dintr-o cușcă în altă
m-am tot perindat
până m-am trezit
în una de fier
atunci când eram cel mai puternic
am stropit-o cu sarea din lacrimi,
cu toate ploile vremii
și am ieșit afară
să savurez libertatea cea dulce,
dar tocmai când mă credeam cel mai fericit
eram deja într-o altă cușcă,
una stranie de tot
și nu înțelegeam ce poate să fie –
avea niște zăbrele mișcătoare,
era un fel de cușcă vie
atunci mi-am zis
să le rup și pe acestea,
să ies din nou afară
îmi era foame și sete
de libertatea cea mare.
Am încleștat cu mâinile
mai întâi două gratii
și când am dat să le rup,
așa cum încearcă să iasă din cușcă
un urs înfuriat ori un lup,
m-a trecut un fior
din creștet până în tălpi
când simții cât de viu
bate-n ele pulsul:
erau brațele fiicei mele
firave și tremurătoare
alături – brațele fiului
de copil și bărbat,
mai erau niște brațe ridicate în sus
să pară gratii de netrecut
mai departe nici nu știu
ce va mai fi
voi mai avea puteri să evadez
nu știu dacă voi mai ieși,
dar cred că aceasta e cușca cea mare
în care mulți se lasă închiși
și doar câte unul o părăsește
devenind liber cu adevărat,
liber de tot și de toate,
dar și liber de sine.
***
Răsăritul soarelui era atât de frumos
în această tristă toamnă
păsări bine fardate zburau mai pe jos
aproape-aproape de ziduri
lumina roșie curgea năvalnic
șiroaie de purpură caldă
își făceau loc printre riduri
se prelingeau apoi peste frunte
și față și mâini și picioare
mă-nfășurase cu totul
acest splendid răsărit de soare.
De-atunci tot ce mișcă în jur
îmi pare mult mai drag
mai frumos
și mai grav,
de parcă-aș pluti atât de plăcut
pe covorul de frunze
care de ramuri s-au rupt,
dar încă nu au căzut
și pe cât era de frumos
pe atât eram de bolnav
de viață
de cer
de păsări
de frunze de aur
bolnav de răsărit
bolnav și de apus
o boală pe care
nici în cuvinte
nu pot s-o spun
pentru ceea ce simt
cuvinte nici nu-s.
Viață de om, viață de câine...
E frumoasă specia aceasta
pe care animalele au numit-o oameni
de tot vezi pe străzi și prin parcuri
cum fiecare câine își duce stăpânul
legat de frânghiuța lui colorată
și-l smuncește din când în când
dacă acesta se ia după vreo fustă de fată.
Ar fi minunat, ar fi chiar bine
dacă și câinii ar merge la teatru
și la filme, și la carte să mai facă lectură
și-ar duce stăpânii acolo
să mai uite de ură.
Ar fi ideal, ar fi chiar superb
dacă toți câinii ar ști să vorbească
oare ce ne-ar spune atunci
în limba lor câinească?
Ne-ar aminti cum i-am dresat,
amăgindu-i cu biscuiți și bomboane
și apoi i-am legat
i-am pus de gardă
și iarnă, și vară
la a noastră poartă...
În cele din urmă,
așa cum se cuvine,
ne-ar pune și ei pe noi
să le păzim cușca de câine,
ne-ar dresa toată viața,
apoi ne-ar lega,
ba ne-ar mai da cu laba,
așa cum le-am dat noi cu piciorul
ca să ne poarte respectul.
În fine, așa e viața de om
stăpânit de un câine
ori poate ar fi mai bine
să ai și o viață câine,
dar stăpânul să-ți fie un om
crescut cum se cuvine.
***
M-ai întrebat odată, iubito,
de ce nu mai scriu poezie
și eu ți-am răspuns cu jumătate de gură
că lumea-i atât de frumoasă
și teamă mi-i cu modelul meu de a scrie
să n-o prezint mai urâtă.
Cum pot să fac mai frumoasă marea
cu ale mele cuvinte atât de lumești
când marea ar sta și ar râde de mine
cu tot cu alge și pești.
Îți închipui balena ce hohot ar face
văzând cum o mănânc
din conserve în ulei
și particip activ
la diverse mișcări de salvare,
scandând o posibilă dispariție a ei.
Îți închipui peștii mai mici
cum m-ar privi cu ochii lor albi
de pe tigaia încinsă
și eu liniștit aș scrie catrene
despre apa în care ei cândva s-au scăldat
inspirat de peștii multicolori
ce înoată captivi în acvariu
să-mi calmeze clipele destrămate
de tot ce-i fals, perfid și gol.
Îți închipui, iubito, acum
de ce nu mai vreau să scriu poezie
mai bine fiecare să-si vadă de drum
mâncând din balena
ce mâine n-o să mai fie.
Selecție din volumul în curs de apariție
Motivul oglinzii