Altercații poematice; Cartea albă; Dacă; Devastând melancolia; Fericitul păstor; Fisura; În lupta cu zeii; Încercare de portret; Liber; Oraș ocupat; Singurătate de iarnă; Speranțe de septembrie; Tei etern; Zidul
Altercații poematice
(Mediterana la Nice)
Mare a zeilor,
spală-mi picioarele
de lunga călătorie spre moarte,
sirenele tale le-aștept
să răsară la țărm
și să-1 cânte pe nefericitul
în căutare Ulisse;
vâlvătăile pescărușilor
însângerează azurul,
umbra munților se sparge în valuri
și-n oglinda lor tremură
orgoliosul oraș;
la început a fost marea
nu cuvântul - hotărăsc
și așa mă împac cu grecii
după o ceartă
de peste două mii de ani;
și repede plec,
marea rămâne o rană gri
la picioarele munților,
fără memorie și fără zei...
în sfârșit, liber absolut
și absolut liber călător.
Cartea albă
Cele mai frumoase întâmplări se scriu pe aer
respirând:
când te gândești la frunză
gândul ia formă de frunză
și zboară,
un soare mai proaspăt prin grădini
răsare și te înflăcărează
și tot ce-a fost vis
mai bogat devine în gândire,
mai multă iubire
și fără nici o rușine
focul ei intră în poem,
pentru fiecare lucru
cuvintele își întâlnesc vocea
și nimeni nu tulbură înțelegerea lor,
dar toate acestea petrecându-se
mai iute decât pasărea în zbor,
cea mai frumoasă carte rămâne mereu albă
iar celelalte își așteaptă amintirile….
Dacă
dacă ți-ai simți o clipă capul
o imensă gară, un aeroport,
unde se anunță doar sosirea
unui ambalaj cu sufletul tău mort,
sau visând că ari pe o câmpie
și arunci în brazde boabele de grâu,
și îngrozit să te trezești în noapte
că-ți rămâne grâul stingher și pustiu,
dacă măcar astea ți s-ar întâmpla,
cum se-ntâmplă mie pe-ntuneric,
te-ai mai bucura iubita
mea că exiști în mine-atât de sferic?
Devastând melancolia
sigur că am avut o tinerețe frumoasă,
sigur că nu a fost în zadar,
sigur că m-am purtat cu ea
asemeni unui barbar,
sigur că anii aceia de fosfor
luminează trupul meu de seară,
sigur că uneori îmi dădeam seama
că încet ei din mine coboară,
sigur că devastând melancolia
nu eram înger, nici înțelept,
și că am blestemat-o
uneori pe nedrept,
azi însă, realizez definitiv,
că doar în creier mai rezistă -
o pată pe care o strângi
mototolită-ntr-o batistă.
Fericitul păstor
Ferice de tine, păstorule,
tu visezi să crească lână de aur
pe oile tale;
soarele din vârful muntelui
te aude
și astfel străvede
îmblânzind iarba fiarelor
în calea ta;
cât e muntele de munte,
umbra lui urcă în cer
și de acolo pe tine te apără îngerii;
ploile mănoase și trecătoarele furtuni
nu sperie turmele tale,
din fluier le cânți
și plânsul lor asemenea cântecului
se aude și nu rătăcesc;
ferice de tine
cât cu tine-s oile tale
și tu cel ce vede și aude
cântecul lor asemenea plânsului –
până apune soarele la poalele muntelui.
Fisura
a trecut și ziua aceasta
indiferentă
cum trece un mort pragul casei,
ca și cum n-ar fi fost niciodată în mine,
ca și cum n-aș fi fost niciodată în ea;
trebuie să fie undeva o fisură
între noi
dacă n-am simțit-o cum trecea...
În lupta cu zeii
nu spera prin tăcere
să ajungi complice al zeilor,
ei nu-și doresc înmulțirea,
ei își ucid orice amintire
în odăile lor de marmură,
de pe vremea războiului troian
nimeni n-a mai văzut zei visând,
își plimbă iubitele în corăbii de mătase
pe vânt,
cuvintele lor nu sună a verde
pentru că nu sunt,
și, totuși, grozav ce teamă de noi
muritorii
au din când în când…
Încercare de portret
lui Nichita Stănescu
trece un munte printre oameni
Capul lui e uriaș
și ciudat pe dinăuntru ca o peșteră cu
pictografii,
din ochii lui devastați de elemente
privirea curge ca un râu,
mâinile lui nu seamănă cu mâinile
ci cu niște rădăcini
gata să se înfigă în pământ,
să-i țâșnească izvoarele printre degete,
cu picioarele lui de cămilă,
grăbit să descopere o margine a lumii,
lasă semne pe lucruri și le laudă;
mai poate fi recunoscut după inimă și cuvinte,
cu ele se apără când îl ajunge singurătatea
și seara
și întotdeauna când vine iarna
și el încearcă ciudate pictografii pe zăpadă...
altceva nu se prea știe despre el,
deși se bârfește că s-a prăbușit o bibliotecă în
capul lui
și el a început să rescrie toate cărțile
printre care și a sa, neterminată încă….
Liber
să fii liber!
o clipă să fii animalul acela frumos
ce fuge prin luminiș,
nu de teama duhului pădurii
ci de plăcere,
ca atleții în vechea Eladă,
cu privirea deschisă,
cu corpul deschis,
bucuros să resimți
țipătul originar al victoriei,
precum ai rupe corzile exilului
dintr-o coajă de ou.
Oraș ocupat
simt uneori nevoia să telefonez
oriunde, la oricine în oraș,
dar de fiecare dată aud în urechi
un bruiaj,
sună peste tot ocupat
de parcă ar fi intrat orașul în panică
și-și telefonează unii altora
despre un posibil dezastru
la uzina mecanică,
mă întorc rușinat înspre casă,
clătinându-mă ca pe picioare străine:
orașul acesta există
fără de mine….
Singurătate de iarnă
salut orașul imaculat
ceața înghețând peste cupole
rar pasul mi-1 străbat
pe arterele lui foarte frivole
și foșnet de arbori singuratici
îngână sunete dintr-o colindă
cred că dintr-un avion
orașul pare o imperfectă oglindă
prin aer plonjează în disperare
o pasăre poate voind să moară
și o domnișoară eminentă
grăbită se-oglindește către școală
acasă în 59 de poeme
în umbra surorii mă așteaptă
Georg Trakl
cu luminile grele...
Speranțe de septembrie
Și năvalnic, și sfios
septembrie pe umerii mei,
dulceag și înecăcios
aerul fructelor
se scurge prin viaductul grădinilor
până în preajma patului de dragoste;
din departe vag apun
coapsele verii,
se scurtează lumina stelelor
de acoperișul casei mele,
toată lumea speră
ca anul acesta septembrie
va dura măcar două-trei luni.
Tei etern
singurătății teiul îi vorbește;
aici am fost în purpur lăudat,
cuvântul geniului împovărat
m-a luminat atât de omenește,
de mă atinge clipa ca un vierme
simt focul zilei, și arzând alături,
aud pe zarea marilor omături
cuvânt venind din vocile eterne.
Copou, 1977
Zidul
El deschide uși într-un zid,
neavând nicio religie
aceasta e unica lui credință
și mai nobilă meserie în acest secol
nu cunoaște – atât i-a dăruit viața
și însușirea absolută de a fi
ori dincoace, ori dincolo de zid;
zadarnic visează vulturi zburând
peste creșterea zidului
și zilele-i par un șir de numere naturale
ce ard
pe rănile gata pregătite.