Toggle navigation
NR. CURENT
DESPRE NOI
ARHIVĂ
CĂRȚI
AUTORI
ACTUAL
CONTACT
PRO DIDACTICA
AUTORI ÎN NR. CURENT
REVISTA LIMBA ROMÂNĂ
Nr. 5-6, anul XXXIV, 2024
PRO DIDACTICA
Constantin ŞCHIOPU
Caracterizarea personajului literar din perspectivă estetică
Constantin ŞCHIOPU
Compoziţii şcolare cu caracter publicistic: recenzia şi cronica dramatică
Cristinel MUNTEANU
Eminescu în dezbatere cu caracter… sumativ
Constantin ŞCHIOPU
Păstorul mioritic Grigore Vieru şi invidia omenească
Cornelia MUNTEANU
Clipe de eternitate la Liceul Teoretic „Dante Alighieri”
Larisa SOLOMON
Credinţă îmbrăcată în cuvânt
Ludmila ARMAŞU-CANŢÂR
În căutarea paradisului pierdut
Iulian BOLDEA
Lirica românească premodernă. Poeţii Văcăreşti
Constantin ŞCHIOPU
Unele consideraţii privind redactarea / scrierea compunerilor narativă şi descriptivă
Veronica CIOBANU
Relaţia „literatură – arte” în contextul educaţiei literar-artistice a elevilor
Gabriela MEDAN
Ionel Teodoreanu şi Mateiu I. Caragiale – reprezentanţi ai direcţiei estetizante
Andrei PROHIN
Pământ
şi
apă
. Glose istorico-literare la Eminescu
Nina ACONI
Proiectul – metodă de predare / învăţare / evaluare
Petru BUTUC
Reconsiderări privind titlul sintactic de complement predicativ
Constantin ŞCHIOPU
Predarea / studierea prozei de inspiraţie istorică: repere teoretico-literare şi metodologice
Cristinel MUNTEANU
Valorile stilistice ale părţilor de vorbire (însemnări din perspectivă didactică)
Roxana Antoinette VORNIC
Studiul literaturii şi dezvoltarea inteligenţei emoţionale
Constantin ŞCHIOPU
Compoziţiile şcolare: paralela şi sinteza
Iulian BOLDEA
Costache Conachi şi neoclasicismul poetic românesc
Constantin ŞCHIOPU
Reportajul şi interviul ca procedee de receptare a operei literare
Constantin ŞCHIOPU
Studierea elementelor de versificaţie
Constantin ŞCHIOPU
Repere teoretico-literare şi metodologice ale predării / studierii schiţei (în baza schiţei
D-l Goe
de I. L. Caragiale)
Dorina KUDOR
Proiectarea unei lecţii – laborator didactic
Contribuţie însemnată la dezvoltarea patrimoniului pedagogic
Victoria FONARI
Aport inovator la metodica predării literaturii române
Constantin ŞCHIOPU
Conceptul de curent literar
Mihaela SECRIERU
Didactica oralului
Sergiu PAVLICENCU
Literatura universală în învăţământul liceal
Mihaela SECRIERU
Metode de predare a limbii române
Constantin ŞCHIOPU
Studierea noţiunilor de teorie literară
Maria ABRAMCIUC
Cântarea României
de Alecu Russo: perspective critico-metodice
Geanina COTOI
Eliberarea cuvântului din cochilie
Alina PAMFIL
Elemente de didactica limbii române
Mihaela SECRIERU
Metode de predare-învăţare adaptate specificului limbii şi literaturii române
Loretta HANDRABURA
Învaţă-mă cum să învăţ şi să-i învăţ!
Ludmila ARMAŞU-CANŢÂR
Metodica predării creative a literaturii române
Ludmila CAŞU
O carte a profesorului de literatură
Viorica GORAŞ-POSTICĂ
Provocare pentru o posibilă metodologie a educaţiei literar-artistice
Constantin ŞCHIOPU
Receptarea operei literare: condiţii, etape şi niveluri
Mina-Maria RUSU
Competenţa de comunicare – perspective de abordare
Constantin ŞCHIOPU
Lectura ca demers didactic
Livia STATE
O perspectivă didactică de însuşire a termenilor
Mariana CHETROIU
Basmul – consolidare prin jocuri didactice
Nicolae FELECAN
Complementul posesiv
Alice TOMA
Cristinel MUNTEANU
Importanţa literaturii pentru învăţarea limbii române ca limbă străină
Constantin ŞCHIOPU
Opera literară din perspectiva noţiunilor „autor”, „narator”, „personaj”, „eu liric”
Constantin ŞCHIOPU
Limbajul poetic: trăsături şi modalităţi de interpretare într-un demers didactic
Constantin ŞCHIOPU
Dezvoltarea gândirii critice în procesul receptării textului artistic
Constantin ŞCHIOPU
Formarea cititorului prin lecturi paralele
Vasile PAVEL
Limba română în şcolile din regiunile Cernăuţi şi Odesa
Petru BUTUC
Gramaticalizarea, etapa decisivă în procesul istoric de unificare a românei literare
Ludmila BERZOI
O nouă perspectivă de abordare a literaturii în şcoală
Constantin ŞCHIOPU
Interdisciplinaritate, pluridisciplinaritate şi transdisciplinaritate în studiul literaturii
Constantin ŞCHIOPU
Interpretarea textului literar: tehnici de creativitate
Mariana MARIN
Cititorul – producător de texte argumentative, reflexive şi metaliterare
Constantin ŞCHIOPU
Sarcini activ-participative de valorificare a operei literare
Constantin ŞCHIOPU
Metode şi procedee de interpretare a operelor lirice
Otilia BABĂRĂ
M. Eminescu – model de exigenţă didactică
Constantin ŞCHIOPU
Etapele valorificării textului literar în cadrul orelor de literatură: obiective şi procedee de lucru
Constantin ŞCHIOPU
Modurile de expunere în discursul literar
Constantin ŞCHIOPU
Structura
şi
compoziţia
în procesul de interpretare a operei literare
Galina GRĂDINARI
Studiul de Caz – metodă eficientă de dezvoltare a competenţelor comunicative
Gheorghe ŢÂMBAL
Metode şi tehnici didactice interactive (aspecte practice)
Mina-Maria RUSU
Tema şi rema în construirea sensului unui mesaj
Constantin ŞCHIOPU
Interpretarea operei literare din perspectiva noţiunilor
temă, motiv, laitmotiv
Constantin ŞCHIOPU
Modalităţi de investigaţie în proza de analiză psihologică (
Pădurea spânzuraţilor
de Liviu Rebreanu)
Constantin ŞCHIOPU
Simularea întâlnirii cu personajul literar
Constantin ŞCHIOPU
Interpretarea textului literar prin tehnica generării de alternative
Simona CHIŞ
Arta cuvântului în teatrul lui Marin Sorescu
Doina DRĂGUŢ
Postmodernismul, o reluare didactică
Dorina BALMUŞ
Dimensiuni ale ontopoeticii eminesciene
Diana VRABIE
Cititorul în lumea creaţiei personalităţii literare: sugestii de predare
Maria ABRAMCIUC
Recitirea clasicilor. Nuvela
O alergare de cai
de Constantin Negruzzi
Victoria VÂNTU
Deideologizarea discursului liric în poezia basarabeană şaizecistă
Eugenia MINCU
Povestea lui Vasile Vasilache – poveste existenţială a românului
Doina DRĂGUŢ
Goticul în artă, literatură, muzică
Constantin ŞCHIOPU
Perspective de receptare a liricii lui Grigore Vieru
Marcela VÂLCU
Articolul ca mijloc de realizare a categoriei determinării
Mina-Maria RUSU
Patologia incomunicării postmoderne şi terapia prin cuvânt
Doina DRĂGUŢ
Arghezi, între teluric şi celest
Ioan ŞERDEAN
Exerciţiul – metodă specifică în formarea capacităţii de receptare a mesajului scris (citirea/lectura)
Florin GRINEA
Curente culturale în literatura română. Umanismul
Ioan ŞERDEAN
Învăţarea cititului: elemente de autocontrol
Ludmila BÂLICI
Prerogativele eului liric în opera poetică
Silvia POSTERNAC
Aspectul educaţional al lecturii
Examenul de bacalaureat la limba şi literatura română – o inovaţie întru satisfacerea aşteptărilor
Ioan ŞERDEAN
“Comoară... pe moşie revărsată”
Marcela VÂLCU
Simularea ca metodă didactică: repere teoretico-metodologice
Constantin ŞCHIOPU
Principii de abordare a literaturii ca disciplină şcolară
Constantin ŞCHIOPU
Formarea la elevi a competențelor lectorale
Marcela VÂLCU
Greșeli de interpretare și de rostire a unor unități fonetice complexe
Constantin ŞCHIOPU
Textul literar: comprehensiune și receptare
Maria HADÎRCĂ
Competenţa de lectură – concept, structură şi mediu de formare
Manualele, o necesară călăuză didactică
Solomon MARCUS
Copiii, sub agresiunea unei școli care le ignoră nevoile și drepturile. Cazul dramatic al clasei a V-a
Adrian Dinu RACHIERU
Patriotismul limbii şi „realitatea discursivă”
Ion I. IONESCU
O privire sociologică asupra educației școlare
Constantin ŞCHIOPU
Conceptul de literatură în contextul educaţiei literar-artistice
Constantin ŞCHIOPU
Interpretarea operei literare din perspectiva unor elemente intratextuale
Constantin ŞCHIOPU
Valori și atitudini în interpretarea operei literare
Constantin ŞCHIOPU
Registre stilistice ale operei literare: o abordare teoretico-metodologică
Angela LUNGU
Dezvoltarea competenței de lectură prin abordări inter- și transdisciplinare
Constantin ŞCHIOPU
Didactica lecturii versus didactica literaturii
Constantin ŞCHIOPU
Formarea la elevi a competenței de a formula idei pe marginea operei literare
Constantin ŞCHIOPU
Dezvoltarea la elevi a aptitudinilor de scriere creativă
Olga IRIMCIUC
Ludicul în predarea limbii române
Constantin ŞCHIOPU
Metodologii didactice ale predării-învățării-evaluării în cadrul educației literar-artistice
Marta ISTRATI
Probleme de (re)adaptare școlară a elevilor repatriați
Constantin ŞCHIOPU
Formarea la elevi a competenței de comunicare literară
Constantin ŞCHIOPU
Receptarea operei lierare prin stimularea gândirii asociative a elevilor
Cristinel MUNTEANU
Despre raportul dintre realitate și ficțiune în literatură
Constantin ŞCHIOPU
Obiectiv, subiectiv și intersubiectiv în interpretarea operelor literare
Silvia STRĂTILĂ
Intelectualul mai caută adevărul în moralitate
Elena VOROTNEAC
Imaginea femeii și sentimentul iubirii în romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu: repere de interpretare
Viorica OLEINIC
Recanonizarea lui Creangă
Maria BUTUC
Reconfigurarea demersului didactic în contextul învățării la distanță
Maria HADÎRCĂ
Perspective inter- și transdisciplinare de formare a competenței de comunicare
Marcela VÂLCU
Lecția de tipul atelier de creație
Constantin ŞCHIOPU
Formarea la elevi a competenței de apreciere a operei literare
Constantin ŞCHIOPU
Formarea competenței lingvistice a elevilor prin activități și exerciții creative
Marcela VÂLCU
Formarea la elevi a competențelor literară și de comunicare în cadrul lecției-dramatizare
Viorica-Ela CARAMAN
Robert C. Ford: „Școlile anilor 2020 au lăsat lumea să intre în clasă, renunțând la învățarea abstractă”
Laura MUNTEANU
Closlieu – spaţiul descoperirii creative a sinelui
Veronica BĂNICĂ
O pledoarie pentru manualul unic
Constantin ŞCHIOPU
Manuale-monstru, elevi și profesori debusolați
Viorica GORAŞ-POSTICĂ
Manualul de Limba română: constrângeri şi deschideri
Diana VRABIE
Manualul de literatură universală pentru clasa a x-a: constatări, observații, sugestii
Georgel RUSU
Calul Troian al învățământului
Constantin ŞCHIOPU
Utilizarea exegezelor critice în interpretarea operei literare
Mariana MARIN
Dezvoltarea competenței de scriere prin intermediul dictărilor
Maria BUTUC
Valorificarea conținuturilor curriculare în contextul implementării parteneriatelor educaționale
Constantin ŞCHIOPU
Odă (în metru antic) de M. Eminescu: repere metodologice de interpretare
Viorica OLEINIC
Creşterea și descreșterea gramaticii
Tatiana MELNIC
Stimularea motivației învățării prin dezvoltarea teoriei inteligențelor multiple
Nelea CROITORU
Valorificarea experimentală a potențialului creativ al elevilor la orele de limba şi literatura română
Ana HARAGA
Dezvoltarea competențelor de comunicare digitală ale elevilor de gimnaziu
Constantin ŞCHIOPU
Dimensiunea afectivă a lecției de literatură română
Viorica MOLEA
Forme tradiționale vs. forme moderne de predare în învățământul universitar: prelegerea